مجموعه تولیدی وهنری معرق چوب سیمرغ۰۹۱۱۲۵۷۰۲۷۰قدبنان

مطالب

در این بخش می توانید مطالب با موضوعات متنوع را مشاهده نمایید.

هنر تذهیب

معرق سیمرغ

شطرنج معرق

تذهیب کاری چییست؟

تذهیب کلمه ای عربی است. این کلمه از ریشه ذَهَب به معنای طلا و زر مشتق شده و به‌معنی  زرنگار کردن، زراندود کردن، زرگرفتن، زرکاری و طلاکاری کردن است. هنر تذهیب ، هنر آراستن وزیبا سازی صفحات کتاب است. در این هنر با استفاده از  نقش ها و طرح های زیبا و رنگارنگ، اسلیمی ، ختایی ( ختایی یا خطائی ممکن است از خط گرفته شده باشد ویا منسوب به شهر ختن باشد. واز جمله نقشهایی اساسی هنرهای تزئنی ایرانی است که از ترکیب گل وغنچه وبرگ پدید می‌‌آید. وهرگردش موزون ان را یک بند می‌خوانند. برخی منشا این گل را شهر ختن کشور چین می‌دانند. وعنوان ختائی را از همین نام گرفته‌اند وگروهی دیگر به واسطه عدم تطابق این طرح‌ها را با طبیعت ان‌ها را خطایی (ناشی از سهو وخطا) دانسته‌اند. لیکن با توجه به تاثیر پذیری هنر نقاشی ایران از هنر چین ومقام ومنزلت شهر ختا یا ختن در ادبیات فارسی وشباهت این طرح‌ها به نقشه‌های تزیئنی چینی و نسبت دادن ان‌ها به ختن بی‌مناسب نخواهد بود. و در تعریفی دیگر طرح ختایی را مشتمل بر نقش گل‌ها و ساقه وبرگهای می‌دانند که نمونه ان‌ها در طبیعت نیست لیکن ان‌ها را می‌توان با الهام وگرده برداری از گلهای مختلف وتلفیق آن‌ها با یکدیگر پدید آورد.)  و به ویژه با استفاده از رنگ طلا به زیبا سازی صفحات کتاب ها می پردازند. هنر تذهیب یکی ازشاخه های هنر نگارگری ایرانی است .  هنر تذهیب و نگارگری شامل استفاده از  کلیه اصول طراحی نقوش ایرانی اسلامی که به آن ها نقوش اسلیمی نیز می گویند است این نقوش با استفاده از رنگهای مانند آبرنگ ، گواش ، اکریلیک ، رنگ طلا و نقره روی مقواهایی با جنس خاص به اجرا در می آیند

تاریخچه هنر تذهیب  

پیشینه هنر تذهیب در ایران  به دوران  ساسانیان  می‌رسد. پس از ورود دین مبین  اسلام به کشور ایران، این هنر به خدمت  حکومت‌های اسلامی درآمد  و از آن پس در زمره هنرهای اسلامی قرار گرفت.در دوره سلجوقیان هنرمندان با گرایشات دینی اقدام به تزئین قران و سایر کتب مذهبی با استفاده از این هنر کردند. اوج شکوفایی این هنر در عصر تیموریان بود .در این دوره هنرمندان تذهیب کار از سراسر ایران فراخوانده شدند  و حسب الامر دولت در کتابخانه‌های مهم پایتخت مشغول به  تذهیب کاری و آراستن کتاب های باا رزش دینی، علمی، و ادبی شدند . بسیاری از آثار برجسته و ارزشمند به جا مانده از این هنر مربوط به دوره تیموریان است . پس ازاین دوره و با شروه حکومت صفویا ن هنر تذهیب وارد دوران رکود خود شد و دردوران افشاریان ، زندیان ، و قاجاریان نیز تحول چشمگیر در حوزه این هنر به وجود نیامد . اما بقا ی این هنر مدیون تلاش برخی هنرمندان دلسوز در این عرصه است .

انواع تذهیب

  • هنر تذهیب به دو نوع مختلف تقسیم می شود : تذهیب شانه ای و تذهیب معرق
  • تذهیب شانه ای بر روی کاغذ ابری انجام می شود و ابداع کننده آن ابوطالب مدرس از هنرمندان دوره قاجار بوده است .
  • تذهیب معرق بر روی کاغذهای ضخیم و مخصوصی انجام می شد و ابداع آن به دوره صفویان بر می گردد.

 

آموزش هنر تذهیب

در این بخش به آموزش گام به گام این هنرخواهیم پرداخت . اولین قدم برای آموزش هنر تذهیب تهیه تجهیزات و مواد مورد نیاز است (مداد کم رنگ ، کاغذ پوستی، قلمو ، پالت ، رنگ وغیره). پس از تهیه ابزار و وسایل مورد نیاز برای شروع کار تذهیب،اولین قدم رسم کادراست ، رسم کادر محدوده کار را تعیین می نماید . در مرحله بعد به طراحی طرح اولیه روی یک کاغذ پوستی می پردازیم ، به منظور افزایش دقت و سرعت در کار می توان یک چهارم طرح مورد نظر را طراحی و سپس بوسیله تا زدن کاغذ نقش طراحی شده را به سه قسمت دیگر انتقال داد . در مرحله بعد نقش طراحی شده را به صفحه اصلی انتقال می دهیم . برای انتقال طرح به صفحه اصلی از مداد بسیار کمرنگ استفاده می کنیم و پس از انتقال طرح به صفحه اصلی به وسیله دستمال  تا حد ممکن آثار مداد را از صفحه پاک کرده زیرا آثار مداد بر صفحه مانع چسبیدن طلا بر سطح صفحه مورد نظر خواهد شد . مرحله بعدی رنگ کردن قسمت های مورد نظر با ورقه یا ذرات طلا است . در گذشته  ابتدا با استفاده از ضربه زدن برقطعات طلا ، ورق های طلا درست می کردند و در مرحله بعد با وارد کردن ضربه به ورق های طلا آن را  به ذرات طلا تبدیل می کردند و برای ایجاد خاصیت چسبندگی این ذرات را با عسل ، صمغ یا سیریش مخلوط کرده و در نهایت برای رنگ کردن قسمت های مورد نظر از آن استفاده می کردند.  با پیشرفت تکنولوژی و تولید دفترچه هایی با ورق های طلا تنها مرحله حل کردن ذرات طلا در عسل ، صمغ یا سیریش بوسیله دست انجام می شود . نکته مهم در استفاده از این رنگ هم زدن آن قبل از استفاده است زیرا با توجه به سنگین بودن وزن طلا و سرعت ته نشین شدن آن در در صورت هم نزدن رنگ از یک نواختی مورد نیاز برخوردار نخواهد بود .  پس از رنگ کردن قسمت های مورد نظر با طلا با استفاده از یک سنگ عقیق  کار را اصطلاحا نقره کاری ( منظور کشیدن سنگ عقیق بر روی قسمت های رنگ شده با طلا به منظور براق سازی رنگ است ) می کنیم .

 

مرحله بعدی انتقال طرح روی مقوای اصلی است . دراین مرحله ابتدا به منظور زیرسازی و افزایش استحکام مقوای مورد نظر با استفاده از خمیر نشاسته منافذ موجود در بافت مقوا را از بین خواهیم برد .رو ش کار به این صورت است که پس از مخلوط کردن پودر نشاسته با آب با استفاده از یک دستمال به مقدار مورد نیاز از خمیر را در دفعات متعدد روی سطح مقوا می کشیم . ای عمل با عث پر شدن منافذ موجود در سطح مقوا شده و علاوه افرایش میزان استحکام مقوا در صیقلی شدن سطح هم تاثیر به سزایی دارد .برای داشتم زمینه رنگی می توان به جای آب در تهیه خمیر نشاسته از چایی ، گل گاو زبان و غیره استفاده کرد .در صورتی که مقوا در اثر رطوبت خمیر انحنا پیدا کرد زمانی رطوبت آن کم شد با استفاده از اعمال فشاربوسیله  یک جسم سنگین مانند کتاب مقوا را صاف می کنیم . پس از آماده سازی مقوا طرح آماده را که قسمت های مورد نظر آن را با طلا رنگ کرده ایم روی این صفحه انتقال می دهیم که به این عمل اصطلاحا برگردان می گویند .

پس از انتقال طرح و قسمت های طلاکاری شده رو مقوای زیر سازی شده نوبت به رنگ آمیزی گل ها و سایر طرح های اطراف قسمت های طلاکاری شده می رسد . برای این کار استفاده از رنگ هایی که پوشش مناسبی دارند استفاده می کنیم . تنوع رنگ در این مرحله بسیار حایز اهمیت است . استفاده از سایه روشن و ترکیب رنگ های گرم و سرد جلوه بسیار زیبایی به کار خواهد داد.  پس از اتمام کار تا زمان خشک شدن صبر کنید و سپس نوبت به قاب گرفتن اثر می رسد . در این مرحله با استفاده از یک حاشیه با ضخامتی حدود دو تا سه میلی متر مانع تماس مستقیم شیشه قاب با شوید ، در نتیجه تماس شیشه با سطح کار نمیتواند در گذر زمان منجر به کاهش کیفیت کار شود و اثر هنری شما سالیان سال با همان کیفیت اولیه محفوظ خواهد ماند .

از طرح های تذهیب در معرق کاری استفاده میشود  .

چوب روستیک

 

                                    چوب روستیک

 در طراحی دکوراسیون استفاده از چوب رونق  زیادی گرفته و طراحان در هر سبک از این متریال به شکل‌های مختلف استفاده می‌کنند. یکی از این سبک‌ها به کارگیری چوب روستیک به‌صورت طبیعی و بدون دست‌کاری

. چوب‌هایی  که از برش طولی و عرضی (کالباسی) تنه درختان ساخته می‌شوند. چندین راه برای برش به این سبک وجود دارد اما استفاده از اره رام یکی از متداول‌ترین روش‌ها است.

این برش‌ها پس از پرداخت و رنگ کاری زیبایی بی حد و حصری را به نمایش می‌گذارند و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.

 

 

 

برش‌های طبیعی درختان  در فضای داخلی ساختمان و حتی در خارج از ساختمان هم کاربرد دارد. این چوب‌ها همچنین نه تنها در سبک‌های سنتی، بلکه در سبک‌های مدرن هم به خوبی در طراحی استفاده میشوند و مورد پسند  و علاقه اکثرا افراد  قرار گرفته‌اند.
هرچه میزان رگه‌ها و تفاوت در رنگ بیشتر باشد، لذت بیشتری از دیدن این صفحه‌ها خواهید برد. هرچه کناره‌های صفحه نامرتب و نامتقارن باشد، میز شما زیباتر جلوه خواهد کرد.

 

 

 

 

 

این سؤال پیش می‌آید که چرا از این برش‌ها باید استفاده کرد؟ چه دلیل بهتر از اینکه از شر مواد صنعتی و سمی خلاص خواهید شد. چه چیز بهتر از اینکه طبیعت و حس زندگی را به زندگی خود اضافه خواهید کرد. چه نکته‌ای ارزشمندتر از اینکه وقتی وارد خانه می‌شود بوی چوب شما را سرمست کند.

اگر از این برش‌ها و تنه‌ها به‌صورت طبیعی در دکوراسیون خانهٔ خود استفاده نکنیم، مجبور خواهیم شد همین تنه را در قالب آم دی اف یا چوب‌های چند لایی پرس شده

 

 

 

 

برای رنگ کاری این تنه‌ها نیاز نیست از رنگ‌های شیمیایی و سمی استفاده کنید. پس از پرداخت چوب، به سادگی می‌توانید از رنگ‌های گیاهی چوب برای پوشش و نگهداری بلند مدت بهره بگیرید. رنگ‌های گیاهی چوب مانع از نفوذ حشرات و قارچ به داخل چوب می‌شود. همچنین پس از رنگ کاری است که زیبایی و نقش چوب نمایان می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

برای ساخت میز، صندلی، تاج تخت، پله، طبقه، قاب عکس، میز قهوه خوری، دیوار پوش و … می‌توانید از این تنه‌های طبیعی استفاده کنید.  طرح‌هایی که از یک تنه به وسیلهٔ برش به دست می‌آورید، هدیهٔ طبیعت به شماست. طبیعت به‌عنوان بزرگ‌ترین هنرمند جهان یکی از مفیدترین و زیباترین محصولات خود را در اختیار شما قرار داده است.

چوبهای مورد استفاده در بیرون

۱-  سرو وکاج

به خاطر مقاومت بالا در برابر رطوبت و پوسیدگی و حشرات چوبی مناسب برای استفاده در فضای باز میباشد

۲-چوب ون (زبان گنجشک)

چوب ون بخاطر اینکه در داخل چوبش روغن های طبیعی وجود دارد در برابر رطوبت و حشرات مقاوم میباشد

۳-چوب ساج

چوب نسبتا متراکم و ریز بافت هستش و دربرابر حشرات و رطوبت  مقاوم هستش

۳چوب بلوط

چوب بلوط هم دارای بافت بسیار سخت  هستش