مجموعه تولیدی وهنری معرق چوب سیمرغ۰۹۱۱۲۵۷۰۲۷۰قدبنان

مطالب

در این بخش می توانید مطالب با موضوعات متنوع را مشاهده نمایید.

درختان مغز دارند

آیا می دانستید که:
درختان مغز دارند؟از خود دفاع می کنند، می شنوند، می تپند،وبه یکدیگر پیام می فرستند؟
درختان با هم ارتباط برقرار می کنند ، از راه ریشه هایشان ریشه درخت در واقع مغز درخت است….حتی می شود گفت: درختان حافظه دارند چون اثر می گذارند واثر می پذیرند
ارتباط برقرار می کنند؟
به گفته پیتر ولبن، کارشناس جنگل درختان می تواننو اعضای خانواده خود راتشخیص دهند و درخت مادر با لمس ریشه ها می فهمد کدام نهال از تبار اوست درختان از نونهال های خود مراقبت می کنند وبا ترشح ترکیبات قندی حافظه خود را به آنها منتقل می کنند.
درختان می شنوند!
شواهدی هست که درختان می شنوند ، 《رشادی》گیاهی است که وقتی کرم ابریشم برگهایش را می خورد از صدای خوردن متوجه می شود و با ترشح مواد شیمیایی از خود دفاع می کند اما همین گیاه صدای باد یا صداهای بی ضرر را نادیده می گیرد.
درختان می تپند!
آب برای درخت مثل خون برای انسان هاست.
مثل قلب ما که خون را پمپ می کنند وبجای دقیقه ای ۶۰ تا ۹۰ بار هر چند ساعت یک بار آب در تن درختان به جریان می افتد .
درختان به یکدیگر پیام می فرستند؟
ارتباط درختان شامل ارسال پیام هشدار به یکدیگر نیز هست وقتی که مثلا یکی از آنها دچار آفت می شود یا کمبود آب را احساس می کند دیگران از طریق شبکه ریشه ها مطلع میشوند.

چرا ما متوجه واکنش درختان به محیط اطراف نمی شویم.؟
چون درختان هزاران بار کندتر از جانوران به محیط عکس العمل نشان می دهند وبه گفته پیتر ولبن؛ درختان هر یک شخصیت و حالات خاص خود را دارند پس این موجودات باهوش و پیشرفته را دست کم نگیرید.

منبت کاری

 

 

تفاوت منبت کاری با معرق کاری چیست؟

در بین هنرهای اصیل ایرانی و صنایع دستی  زیبایی های بسیاری را می توان بر شمرد.
از این میان منبت کاری و معرق کاری توانسته اند در کنار یکدیگر اوج هنر و زیبایی را ایجاد کنند.
هنرمندان صنعت کار با ادغام تکنیک های معرق و منبت روی چوب طرح هایی به زیبایی هر چه تمامتر را به جهان عرضه کنند.
منبر سفارشی هامبورگ نمونه ای از هماهنگی منبت و معرق با جلوه هایی بی نظیر است که نظر هر بیننده ای را جلب می کند.
به طوری که بسیاری از تماشاگران متوجه تفاوت بین قسمت های معرق کاری شده با بخش های منبت کاری نمی شوند.

ریشه‌ی لغوی کلمه‌ی منبت :

 

منبت ، به معنای محل رویش نبات و گیاه است. طرح‌های اولیه هنر منبت کاری ، بیشتر نقوش گل و برگ و گیاهان بودند و به همین دلیل، هنر دوستان ایران زمین، نام منبت را به معنای محل رویش گل یا گیاه، بر روی این هنر ارزشمند و نفیس نهادند.

در لغت‌نامه‌ی دهخدا، از کلمه‌ی منبت به معنای رویانده شده تعبیر می‌شود که به همان تعریف بالا اشاره دارد.

تاریخ شروع هنر منبت کاری در ایران :

به طور یقین نمی‌توان تاریخچه‌ی منبت کاری در ایران را تخمین زد اما به نظر می‌رسد، هنر منبت کاری در ایران البته به شکلی که امروزه می‌شناسیم ، قدمتی بیش از هزار و پانصد سال داشته باشد. اگر چه برخی از شواهد و قرائن وجود نقش و نگارهای منبت کاری شده را حتی در زمان هخامنشیان نشان می‌دهد. اما بیشتر کارشناسان و تاریخ‌شناسان مدعی هستند که تاریخچه‌ی این هنر، بازه‌ی زمانی دوره‌ی ساسانیان و پیش از اسلام بر می‌گردد.

آنچه که به یقین گفته می‌شود، آن است که منبت کاری به شکل شناخته‌ شده‌ی امروزی، در ایران قدمتی دیرین و باستانی، بیش از هزار و پانصد سال دارد که نشان از  هنر و ذوق مردمان ایران زمین در اعصار و قرن‌های گذشته است.

به راستی تفاوت بین منبت و معرق چیست؟
منبت به مفهوم کنده کاری است که بر روی چوب انجام می گبرد.
منبت کاری هنری است که ریشه در تاریخ ایران دارد.
اولین هنرمندان منبت کار در واقع همان انسان هایی هستند که برای اولین بار از ابزار استفاده کردند.

معرق از برش و در کنار هم قرار گرفتن تکه های رنگی چوب و مصالح دیگر میباشد

معرق به معنای نوعی از چیدمان است که تکه های ریز چوب را در کنار یکدیگر شکل می دهد.
تکه های ریز چوب های رنگارنگ طبیعی در کنار یکدیگر تبدیل به اشکالی زیبا و چشم نواز خواهند شد.
معرق چوب نوعی نقاشی است که بر روی چوب کشیده می شود و به جای قلمو و رنگ، از تیغه اره استفاده می شود.

تفاوت منبت کاری با معرق کاری چیست؟

هر دو این هنرهای زیبا از ابزارهایی نتیز و برنده استفاده می کنند و طرح های زیبا و بدیع را نمایان می سازند.
اما نکته ظریفی در منبت وجود دارد که در معرق دیده نمی شود و ویژگی هایی در معرق کاری
به چشم می خورد که در منبت کاری وجود ندارد و این در نوع به کار گیری ابزار، انجام و پیاده سازی کار است.
معرق با برش های چوب به اشکال مختلف معنا پیدا می کند و منبت با حجم سازی و حجم دادن به چوب جان می گیرد.
در منبت کاری از هر سبکی که استفاده شود منجر به حجم سازی می شود. به طور کلی منبت در سه روش انجام می شود:

حکاکی- برجسته سازی و پیکر تراشی.

در هر سه این فنون مهارت های به کار گرفته شده باید بتوانند حجمی را به نمایش بگذارند.
همه کنده کاری ها، گود برداری ها، کندن و تراشیدن ها در نهایت یک حجم واقعی را به نمایش خواهند گذاشت.
در منبت طرح نهایی از زمینه جدا شده است این جدایی یا به صورت بیرون زدگی است و
یا به صورت گود برداری ولی آنچه مسلم است طرح حجم دار نهایی است.

در معرق کاری همه چیدمان بر اساس قرارگیری بر روی سطح انجام می شود.
برش هایی که با ابزارها داده می شود در هماهنگی کامل با یکدیگر است.
ابتدا طرح مورد نظر را بر روی کار کپی کرده و با ابزار مخصوص شیارهایی را در اطراف طرح ایجاد می کنند.
سپس باید تکه های ظریف چوب بر روی طرح به درستی جایگزین شوند.
چوب های مورد استفاده در منبت و معرق از گونه های متفاوت است و بیش از
60 تا 70 چوب از درختان مختلف را شامل می شود.

هر کدام از این چوب ها در رنگ متفاوت و با سختی مختلفی وجود دارند که می بایست به درستی در طرح استفاده شوند.
فرق چوب به کار رفته در منبت کاری و معرق کاری بیشتر در روغنی بودن آن است.
در معرق هرگز از چوب های روغنی نظیر پسته و بادام استفاده نمی شود زیرا می توانند
روغن خود را بر روی تابلو انتشار داده و موجب بد رنگی طرح نهایی می شوند.
روغن چوب در اثر خشک شدن به صورت شوره سفید رنگی بر روی چوب دیده می شود
که اصلا خوشایند نیست و از ارزش کار هنری کم می کند.

ابزارهای مورد استفاده در منبت و معرق

کمان اره ای “یو” شکل که برای برش ابزار بسیار مناسبی است
میخ سایه: این وسیله همان میخی است که در کفاشی نیز از آن استفاده می شود.
میخ سایه بیشتر در معرق و برای سفت کردن چوب مورد استفاده قرار می گیرد.
میخ کش نیز برای کشیدن میخ به کار گرفته می شود.

پنس در اشکال مختلف وجود دارد و برای برداشتن قطعات ظریف در معرق کاربرد فراوانی دارد.
سوهان برای از بین بردن لبه هاب تیز و ناصاف استفاده می شود.
درخش یا تیزک:برای برداشتن طرح از روی کار وسیله ای بسیار مناسب است.
نکته:
هنرهای اصیلی همچون منبت و معرق در کنار یکدیگر می توانند بهتر دیده شوند.
هنرمند با تجربه با به کارگیری خلاقیت ذاتی می تواند به خوبی از ظرافت های موجود در
صنایع دستی و هنری بهره ببرد برای مثال : طرح وسط یک میز می تواند معرق کار شود و اطراف آن منبت

 

 

 

 

 


 

تخته چندلا

 

گونه چوبی مورد استفاده برای ساخت تخته چند لایه

تخته لایه‌ها با توجه به نوع گونه چوبی مورد استفاده در ساخت آنها در صنایع مختلفی کاربرد دارند مانند؛ کاربرد ساختمانی و صنعتی

– امکان تحت بار شدید مانند دیوار و کف‌های ساختمان که تحت بار شدید هستند و در آن از انواع گونه‌های پهن برگ (مانند توسکا، راش، افرا و غیره) استفاده می‌شود. این تخته لایه‌ها قابلیت حمل بالا، سختی سطح فوق‌العاده بالا و مقاوم در برابر سایش هستند.

.

– کاربرد در هواپیماسازی: برای این منظور از چسبهای ویژه مقاوم به رطوبت، گرما و سرما و با استفاده از گونه‌های توس، نوئل و ماهاگونی، تخته لایه‌های ویژه استفاده در بدنه هواپیما تولید می‌شود.[۱]

دکوراسیون: معمولاً از چوب پهن برگان استفاده می‌شود مانند بلوط، توسکا. افرا، و راس

 تخته‌های انعطافپذیر: برای استفاده در طرحهای منحنی شکل تولید می‌شوند که نخستین کاربرد آن به دهه ۱۸۵۰ بر می‌گردد.

 کاربرد دریایی: تخته لایه‌های دریایی از گونه‌های بسیار با کیفیت استوایی که دوام بالایی در برابر رطوبت و شرایط آبی دارند، استفاده می‌شود. چنین تخته لایه‌هایی باید بتوانند شرایط استانداردهای EN314-P3 و BS 1088 را داشته باشند.

– دیگر انواع تخته لایه‌ها مانند ضد آتش، ضدآب و فشرده سازی شده هم وجود دارد که با توجه به سفارش قابلیت تولید و کاربرد دارند.

فرایند تولید

تولید این محصول نیاز به گرده بینه باکیفیت و درجه یک  دارد که هم قطورتر و هم صافتر از گرده بینهای است که برای چوب بری استفاده می‌شود. گرده بینه به‌صورت افقی در دستگاه پیلر قرار گرفته و سپس در حالیکه حول محور طولی خود در گردش است، تیغه بلندی به موازات محور طولی آن به درون گرده بینه در حرکت است و کار برش را انجام می‌دهد. در قسمت بالای تیغه، ضد تیغه (nosebar) قرار دارد که منجر به حرکت لایه جدا شده از گردهبینه از بالای تیغه می‌شود. ضدتیغه همچنین در کنترل ضخامت لایه و کاهش ارتعاش تیغه عمل می‌کند.با این روش گرده بینه به صورت صفحات روکش درآمده که سپس به ابعاد مورد نظر برش می‌خورند. لایه‌ها پس از خشک شدن، قطعه بندی و درجه‌بندی شده و در نهایت چسب خورده و در پرس با دمای حداقل ۱۴۰ درجه سانتیگراد و فشار حدود ۲ مگاپاسکال قرار می‌گیرند. در آخر، درجه‌بندی، اندازه بری و کناره بری، سنتبادهزنی و پوشش دهی تخته تولید شده بسته به نیاز مشتری صورت می‌پذیرددر تخته لایه‌ها برای مصارف داخلی معمولاً از چسب اوره فرم الدهید که ارزان است، استفاده می‌کنند که البته مقاومت مطلوبی در آب ندارد. درحالی که در تخته‌های با مصارف خارج ساختمان و دریایی نیاز به دوام بالا در برابر رطوبت است، و از این روی از چسبهای مقاوم مانند فنل فرمالدئید استفاده می‌کنند. البته لازم است ذکر شود که هر دو چسب ذکر شده در بالا به دلیل انتشار فرمالدهید که مادهای سرطانزا شناخته شده‌است بسیار باعث نگرانیهای شدید هستند. در همین ارتباط، بسیاری از کارخانه‌ها امروزه شروع به کاهش انتشار فرم الدهید از چسب خود کرده‌اند تا به درجه انتشار E0 برسند که حداقل انتشار فرم الدئید را دارا می‌باشد.در کنار توجه به چسب تمرکز بر استفاده از منابع چوبی پایدار نیز به عنوان یکی از مهمترین موارد قابل توجه تولیدکنندگان است. اخیراً در این زمینه گواهیهای مختلفی برای دوستدار محیط زیست بودن تخته‌های تولید شده صادر می‌شودامتیازات تخته چندلا:  تخته چند لا به علت مزایای ویژه ای که باتوده های چوب دارد هرچه بیشتردر بخشهای مختلف موارد استفاده از چوب رایج  گردیده است

مزایای تخته چند لا نسبت به چوب تبدیل نشده::

۱-کم شدن واکشیدگی و هم کشیدگی و افزایش مکانیکی چوب بخصوص در حالتی که نیروی عمود به الیاف وارد میشود

۲کاهش رطوبت پذیری که به سبب وجود غشا نازکی چسب

۳-امکان دسترسی به سطوح وسیع چوب